משמעותן של עבירות שיש עמן קלון
עבירה פלילית שיש עימה קלון הנה עבירה פלילית אשר בית המשפט או גורם מוסמך אחר כגון היועץ המשפטי לממשלה קבע שיש להטיל קלון על מי שהורשע בביצועה.
המשמעות המעשית של הרשעה בעבירה פלילית שיש עמה קלון הנה מניעה של מי שהורשע בביצוע עבירה כזו מלכהן במשרה ציבורית או בתפקיד המצריך אמון מיוחד, באופן זמני או לצמיתות וזאת כפי שנקבע בשורה של דברי חקיקה.
המונח קלון כשלעצמו לא הוגדר בחוק כי אם בפסיקה, כשהכוונה לפגם מוסרי חמור אשר דבק בנאשם ובעבירה שבה הוא הורשע ואשר טיבו נלמד לפי נסיבותיו הספציפיות של המקרה ובהסתמך על נורמות מקובלות של רמה נאותה של התנהגות מוסרית וערכית.
כלומר, אין בנמצא דברי חקיקה אשר מגדירים מלכתחילה סוגים של עבירות פליליות שיש עמן קלון, אלא המדובר למעשה במונח עמום למדי אשר תוכנו ייקבע בהתאם לשיקול דעת בית המשפט או מי שהוסמך לכך, כגון היועמ"ש לממשלה ובהתאם לנסיבותיו הספציפיות של העבירה הפלילית שבה הורשע הנאשם.
כאשר הקביעה נעשית על ידי בית המשפט, היא תתבצע במהלך גזר הדין.
קראו בהרחבה: המדריך להתמודדות מול כתב אישום
במסגרת הליך בג"ץ 4523/03 דני בונפיל נ' כבוד שופטת בית המשפט העליון דליה דורנר ציין בית המשפט העליון רשימה לא סגורה של קריטריונים לפיהם יש לבחון קיומו של קלון ובהם:
מהות העבירה, הנסיבות המיוחדות שבהן בוצעה, תדירות המעשים הפסולים, האם היא נעברה בעת מילוי תפקיד או בקשר אליו, תפקידו ומעמדו של מבצע העבירה, הלך רוחו בעת ביצוע המעשים הפסולים והאם הייתה לו כוונה פלילית בעת ביצועם ושיקולים של מדיניות משפטית ראויה.
באופן כללי, המדובר בעבירות אשר נתפשות כבעלות פגם מוסרי חמור עקב העדר ניקיון כפיים או העדר טוהר המידות.
כך, לדוגמא, עבירות מרמה והונאה הינן עבירות שנחשבות בדרך כלל לעבירות שיש עמן קלון, להבדיל מעבירות תעבורה שנחשבות בדרך כלל לעבירות שאין עמן קלון.
כאמור, מי שהורשע בביצוע עבירה פלילית שיש עמה קלון מנוע מלכהן במשרה ציבורית או בתפקיד המצריך אמון מיוחד, באופן זמני או לצמיתות וביניהם המשרות והתפקידים הבאים:
-
מניעות מלשמש כשופט, מהנדס רשות מקומית ונציג קבילות ציבור.
-
מניעות מלשמש כמתווך במקרקעין וזאת במשך 5 שנים לאחר ההרשעה.
-
מניעות מלהיבחר כחבר מועצה מקומית במשך 5 שנים לאחר ההרשעה
. -
מניעות מלשמש כדירקטור מן הציבור במשך 10 שנים לאחר ההרשעה.
-
מניעות מלשמש דירקטור או מנכ"ל בחברה ממשלתית.
-
מניעות מלהתמנות למשרת שר במשך 7 שנים לאחר ההרשעה ומניעות מלהמשיך ולכהן כשר, מייד לאחר ההרשעה.
-
מניעות מלהיבחר לכנסת במשך 7 שנים לאחר ההרשעה, מניעות מלהמשיך ולכהן כחבר כנסת מיד לאחר ההרשעה.
-
מניעות מלהמשיך ולכהן כראש ממשלה במידה והכנסת החליטה כך ברוב קולות לאחר ההרשעה.
-
מניעות מלשמש כעורך דין, במידה ולשכת עוה"ד החליטה לסרב לקבל מי שהורשע בביצוע עבירה כזו או במידה ובית הדין המשמעתי של הלשכה החליט להשעות עו"ד שהורשע בפסק דין סופי בעבירה כזו.
-
מניעות מלשמש כרו"ח במידה ומועצת רוה"ח החליטה לבטל או להתלות רשיון של רו"ח שהורשע בביצוע עבירה כזו.
-
מניעות מלשמש כרופא, רופא שיניים ורופא וטרינר, במידה ושר הבריאות החליט לבטל או להשעות רשיון של רופא כאמור שהורשע בביצוע עבירה כזו.
- מניעות מלעבוד בשירות המדינה או בתפקידים מסויימים בשירות המדינה, לצמיתות או באופן זמני, במידה ובית הדין המשמעתי של עובדי המדינה החליט כך לגבי עובד מדינה שהורשע בביצוע עבירה כזו.
דוגמאות לאנשי ציבור אשר הורשעו בביצוע עבירה פלילית שיש עמה קלון:
אריה דרעי - הורשע בעבירות לקיחת שוחד, מרמה, והפרת אמונים.
צחי הנגבי - הורשע במתן עדות שקר.
משה פייגלין - הורשע בהמרדה במסגרת פעילותו בתנועת זו ארצנו.
לעומתם, בית המשפט אשר הרשיע את חיים רמון בביצוע מעשה מגונה בחיילת, נמנע להטיל עליו קלון.
לקריאה נוספת: רישום פלילי
במסגרת הליך בג"ץ 436/66 מנחם בן אהרן נ' ראש המועצה המקומית פרדסיה הבהיר ביהמ"ש העליון כי הקלון פוסל את המורשע מלכהן במשרות ציבוריות שונות, מאחר והמדובר והנו מהווה "פגם מוסרי המעיד על בעליו שאין הוא ראוי לבוא בקהל ישרים וממילא אין הוא ראוי לשאת באחריות ציבורית להחלטות ולמעשים אשר ענייני הכלל ושלום הציבור תלויים בהם".
הטלת אות הקלון במי שהורשע בביצוע עבירה שנושאת עמה קלון נועדה, איפוא, לשמש ככלי הרתעה יעיל מפני ביצוע עבירה כזו וכן ככלי עוצמתי לגינוי חברתי - ציבורי של מי שהורשע בביצוע עבירה כזו, אשר מתבטא גם בשלילת זכותו מלכהן בתפקיד ציבורי או לעסוק במקצוע אשר דורש אמון אישי מיוחד.
לקבלת ייעוץ משפטי בענייני פלילים חייגו: 072-3360520